Sunday, August 21, 2011

Isi Hati si Jiwa Muda


Kadangnya aku sendiri pun payah nak faham dengan isi hati sendiri.

(Currently playing : Lagu sentimental stok dengar sebelum tidur.)

Lama aku tak menulis sebegini, entri-entri sebelum lebih kepada perasaan daripada pemikiran dan idea-idea aku berkenaan keliling aku. macam biasa, aku memang suka berfikir. tapi sekarang, aku jarang luangkan masa untuk berfikir. berfikir di luar kotak, menafsir persekitaran aku. tak kira lah tentang benda yang bernafas ataupun tidak. 

hari ini, aku kembali berfikir.

aku suka blog anak seni malaya ni. ---> http://zahiriladzim.blogspot.com

hampir setiap kali aku menjengah ke alam maya ni, aku akan 'klik' pada link blog dia. comfirm punyalah! aku suka entri-entri dia, cara dia berfikir, cara dia mengolah tentang dunia kita yang satu ini buat aku terdiam dan berfikir sejenak.


Pandai mereka bermain kata 
Pandai mereka merekacipta 
Pandai mereka memberi percaya
Pandai mereka menjual muka
Pandai mereka menagih simpati
Pandai mereka mengasih hati
Pandai mereka menipu
Pandai mereka tersimpul malu
Hari ini mereka kejar keduniaan
Hari ini mereka kejar kemahsyuran
Hari ini mereka kejar keuntungan
Hari ini mereka kejar kepentingan
Mereka seperti seorang kapitalis
Yang mementingkan kepentingan diri
Cuma bukan wang ringgit yang dicari hari ini
Tetapi kepuasan diri yang digilai


petikan dari puisi "Mereka Sudah Buta"


Aku suka. sangat suka.

Untuk kawan aku yang dalam kebingungan
Untuk kawan aku yang dalam kesusahan
Untuk kawan aku yang mencari kebebasan
Untuk kawan-kawan keliling aku
Untuk kau yang disebelah aku
Jangan risau, aku ada. sentiasa.
Tak semua orang boleh pergi sejauh kau,
Sabarlah.

Susah untuk orang 'vateren' ni memahami isi hati si jiwa muda.
Mereka sudah buta.

p/s: Ya Allah, jika itu takdirnya, permudahkanlah.

No comments:

Post a Comment