Thursday, June 17, 2010

// Nota tepek dahi


"hai, nama saya pak meon" *gelak*


benda ni sebenarnya dah lama aku nak tulis. cuma tak berkesempatan. (?) or aku sebenarnya dah pernah tulis benda ni. entahlah kawan, aku sendiri pun tak ingat. hihi.

okay, benda ni dah season gila. berkurun lamanya. aku rasa awal tahun dulu aku nampak benda ni.

begger. yelah, peminta sedekah.

katmana aku jumpa dia tu aku takboleh nak beritahu.

masa tu aku tengah jalan dengan penuh ketelitian memerhati sekeliling. pandang atas bawah kiri kanan untuk mencari sesuatu yang menarik. (haha poyo) well, macam biasa lah. even time tu aku dah terlambat dan rakan aku dah tunggu berejam di seberang, aku tetap jalan lambat. relax ah. macam tak biasa pulek. hehehe.

masa aku naik jejantas. kelihatan seorang begger (warga india) yang kudung kakinya duduk bersila dihujung sana. sambil memegang cawan usang. aku pun terus seluk poket/beg/dompet untuk mencari sedikit wang untuk diberikan. apelah salahnya bagi sedikit kan. masa aku dok cari 'duit' tu, aku terpandang dia. ehem. jalan kosong. hanya ada aku dan begger tu. jarak kami dalam 15 meter macamtu. (atas jejantas ni) tiba-tiba kedengaran bunyi ringtone lagu apa ntah. aku tak ingat.

aku terberhenti. pusing tengok keliling. hanya ada aku. dan.. begger. okay. begger tu punya phone yang berbunyi. aku mula tertarik. memerhati si begger dari jarak jauh (even aku rabun haha) aku jalan perlahan sedikit. dan sempat melirik ke begger tu. eheemm. wahh, nak tau tak dia pakai phone ape?


nah tengok ni..


tadaaaa~ nampak? okay memang lah just k750i.

aku curi-curi dengar perbualan si begger tu. tapi hampa, dia berborak dalam bahasa tamil. sumpah aku tak faham. dia cakap dengan suara happy. aku tak tahu lah apa yang diborakkan. aku pun lalu depan dia macam innoncent. dah sampai hujung sedikit, aku baru perasan masih ada rm1 di gengaman aku. aku pandang belakang, si begger masih 'bergayut'. aku diam. simpan semula duit tu dalam dompet.

aku terfikir jugak kan. dia ni kes begger menipu ke, atau tu phone anak dia punya ke, atau dia jumpa phone tu ke, atau ada orang bagi phone tu kat dia ke atau.. entah lah. tapi, macam mana dia nak beli credit untuk phone tu?

aku tengok phone aku. bezakan dengan phone dia. sangat jauh berbeza. dia punya lagi canggih. dia punya lagi maju. tapi dia... begger. kan?

*mengeluh*

betul ke dia orang susah? takkan lah. ehh, entah! dia boleh berjalan. aku nampak sebelah dia ada tongkat. masih bisa berjalan lah tu maknanya kan.

puas aku fikir, dari dulu sampai sekarang. aku masih musykil. tak berjaya merungkai persoalan ni. (acecehhh)

tapi tak mengapa. bukan masalah aku. itu hal dia. bukan hal aku. jadi aku diamkan jelah. cuma kadang-kadang bila aku lalu tempat tu lagi, dan bila aku ternampak dia, aku jadi pusing. again.

ah, lupakan jelah. malas nak fikir lagi. buat penat otak aku je.

hmm, tengok ni..


eii, geram gila aku tengok 'budak' ni. rasa nak penyek-penyekkan dia je.

comel kan? ada macam aku tak?

*gelak guling guling*

aduh, bila lah si gemok kat rumah tu nak beranak. aku tak sabau nak main dengan anak kucing baru ni. cepat cepat lah beranak ye makcik gemok yang kuat makan ikan.

No comments:

Post a Comment